بارداری در هفته ی 32

q

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

احتمالا اکنون وزن کودک شما حدود 1800 گرم و طول او هم حدود 43.2 سانتیمتر است و بیشتر فضای رحم شما را به خودش اختصاص داده است. ناخنهای انگشتانپاهای او درآمده اند و ناخنهای انگشتان دستهایاو هم رشد کرده اند. برخیاز کودکان در این مرحله موی واقعی هم درآورده اند در حالی که برخی دیگرتنها موهای نرمی شبیه به کرک هلو دارند.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

در حال حاضر حجم خون شما (پلاسمای خون و گلبولهای قرمز آن) حدود 40 تا 50درصد بیشتر از زمانی شده است که حامله نبودید. این تغییر برای آن است کهنیازهای شما و کودکتان تامین شود. همچنین این خون اضافی خونریزی هنگامزایمان را هم جبران خواهد کرد. وزن شما به میزان نیم کیلوگرم در هفته درحال افزایش است که نیمی از این افزایش وزن متعلق به کودک شما می باشد. بانزدیک شدن رحم به دیافراگم و فشار آوردن به آن و افزایش فشار بر روی شکمممکن است بیشتر از قبل دچار سوزش معده شوید یا گاهی اوقات احساس تنگی نفسکنید. برای رفع مشکل تنگی نفس غذای خود را در حجم کمتر و دفعات بیشتر (بهجای سه بار در روز) میل کنید و هنگام خوابیدن پای خود را بالاتر از بدنقرار دهید. خوردن حجم کمتری از غذا به رفع سوزش معده نیز کمک می کند.
بارشد کودک شما بواسطه افزایش وزن در ناحیه شکم ، وضعیت ظاهری بدن و همچنینمرکز ثقل شما تغییر می کند. بعلاوه ماهیچه های شکمی شما کشیده تر شده،هورمونها موجب سست تر شدن رباطهای ماهیچه ها می شوند و حتی ممکن است رحم درحال رشد، بر تعدادی از عصبهای شما نیز فشار وارد کند. این موارد ممکن استباعث بروز کمردرد و یا احساس درد در کفل و یا کشاله ران شما شوند. در صورتیکه در پاهای خود احساس کرختی (بی حسی) و یا خارش می کنید به پزشک یا مامایخود اطلاع دهید.

 

 

فعالیت های این هفته

 

لیست اسامی کسانی را که می خواهند پس از زایمان به شما کمک کنند آمادهکنید: ممکن است دوستان و اقوام شما بخواهند پس از تولد نوزاد در امور مختلفاز جمله کارهای خانه به شما کمک کنند. اما سر بعضی از خانمها آنقدر پس اززایمان شلوغ می شود که حتی نمی توانند برای انجام کارهای خانه به دیگرانامر و نهی کنند! این نکته مهمی است که باید به آن توجه کنید؛ روزها و هفتههای آول پس از ورود نوزاد واقعا غافلگیر خواهید شد و افرادی هستند که واقعادوست دارند به شما کمک کنند مشروط بر اینکه بدانند چه کاری را و در چهزمانی باید چگونه انجام دهند. پس از هم اکنون آماده شوید؛ فهرست زیر میتواند به شما کمک کند تا بتوانید کارهای مختلف را افراد مناسب واگذار کنید:


-
اگر کسی به شما گفت که مایل است در هفته های اول پس از زایمان به شما کمککند نام و شماره تماس او را یادداشت کنید.

- اطمینان حاصل کنید کهامکانات و مواد شوینده به اندازه کافی در دسترس است.

- یک برنامه مراقبتیا یک گردش برای بقیه فرزندان خود تدارک ببینید.

- از یکی از همسایگانیا دوستان خود بخواهید که برای آب دادن به گلدانها یا مراقبت از حیوانخانگی به شما کمک کند.

- یک لیست کامل از خواروبارهای مورد نیاز روزانهیا چند روزه را تهیه کنید که بتوانید آن را برای خرید به یکی از دوستانتانبدهید.

- نحوه استفاده از دستگاههای مختلف (مثلا ماشین لباسشویی یاظرفشویی) را بنویسید.

- از یکی از همسایگان بخواهید که زباله های شما رادر وقت مقرر بیرون ببرد.





+ نوشته شده در دو شنبه 4 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 4:51 توسط phna |